جزای تارکین نماز جماعت
زریق گوید شنیدم امام صادق (ع) می فرماید :به امیرمومنان علی (ع) خبر رسید که در کوفه گروهی از همسایگان مسجد در
نماز جماعت شرکت نمی کنند فرمود : یا در نماز جماعت با ما شرکت کنند و یا
از ما جدا شوند و همسایه ما نباشد و همسایه آنها نمی شویم .
باز زریق
گوید شنیدم امام صادق (ع) می فرماید : نماز مرد (انسان) در منزلش معادل 24
نماز است در حالی که نماز جماعت در مسجد 48 برابر بیشتر است . یک رکعت نمازدر مسجد الحرام مساوی هزار رکعت نماز در سایر مساجد است. نماز در مسجد
فرادا 24 نماز محسوب می شود در حالی که نماز فرادا در منزل بی فایده است
(به نسبت نماز در مسجد) و به سوی خدا بالا نمی رود . کسی که از مسجد
رویگردان باشد ودر خانه نماز جماعت بخواند نمازی برای او و مامومین او نیستمگر این که علتی مانع نرفتن به مسجد باشد .
و باز زریق گوید از امام
جعفر صادق (ع) شنیدم که می فرماید : به امیرمومنان علی (ع) خبر رسید که
گروهی به مسجد نمی آیند او خطبه خواند و فرمود : گروهی با ما در مسجد حضور
نمی یابند پس با ما نخورند و نیاشامند و ازدواج ننمایند و مالی از ما
نگیرند مگر این که در نماز جماعت شرکت کنند و نزدیک است که دستور دهم خانه
هایشان را بر سرشان آتش بزنند مگر این که دست بردارند .
و فرمود (با تارکین نماز جماعت) مسلمانان نخورند و نیاشامند و ازدواج نکنند تا موقعی که به جماعت مسلمان حضور یابند .
ارزش دو رکعت نماز، ممکن است از همهی این عالم مادی بالاتر و برتر باشد. آیا چیزی که بتواند انسان را از جهنم نجات دهد و به بهشت ببرد، با چیزی قابل مقایسه است؟! ارزشمندی عبادات- به طور کلی- و نماز- به طور ویژه-وابسته به اخلاص است و ریا به اعمال عبادی ما آسیب جدی میزند. در دو مورداز آیات قرآن، سخن از ریا در نماز به کار برده شده است: یکی به عنوان وصف منافقین و دیگر وصف کسانی که از نمازشان بهرهای نمیبرند، بلکه مستوجب عذاب هم میشوند. منافقینِ - قدیم و جدید- نمیگفتند ما دین را قبول نداریم، چرا که اگر میگفتند، کافر بودند، نه منافق. منافق کسی است که تظاهر به قبول دین میکند، اما در دلش دین را باور ندارد و تنها برای این که مردم وی را دیندار و مسلمان حساب کنند، در مراکز دینی حاضر میشود و هرگز علاقهای به نماز، در درونش نیست. از این رو نماز را با بی نشاطی بهجای میآورد. بنابراین قرآن در این دو مورد هشدار میدهد که مواظب باشیدپای ریا به نمازتان باز نشود.(1)
بحار الانوار، ج۸۲ ص ۱۹۸
پیامبر (ص ) :لتنقضن عری الاسلام عروة ، کلما انتقضت عروة تشبث الناس بالتی تلیها، فاولهن نقض الحکم ، و اخرهن الصلاة
بی نماز درخواست می کند به دنیا برگردد، و این است سخن خداوند متعال تا گاهی که به یکی از آنان مرگ آمد گوید: "پروردگارا مرا برگردانید تا شایدعمل شایسته انجام دهم در آنچه بازگزاردم ، نه چنین است آن سخنی است که او گوینده اش هست ، واز پشت آنهاتا روزی که برانگیخته شوند برزخ است .
( بحار الانوار، ج ,77 ص .58 اصول وافی ، ج 2، ص 65 )پیامبر (ص ) :الجفاء کل الجفاء و الکفر من سمع منادی الله تعالی ینادی بالصلاة و یدعوه الی الفلاح فلا یجیبه
نشانه ستمکاری و کفر(نفاق ) آن است که کسی منادی خدا را بشنود که به نماز ندا می دهد و وی را به رستگاری می خواند و دعوت او را اجابت نکند.
( نهج الفصاحه ، ص 279 )پیامبر (ص ) :من ترک الصلوة متعمدا من غیر علة فقدبرء من ذمة الله و ذمة رسوله
کسی که نماز را عمدا و بدون علت ترک کند از امان خدا و رسولش دورخواهد بود.
( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 75 )امام صادق (ع ) :جاء رجل الی النبی - صلی الله علیه و اله - فقال : یا رسول الله ! اوصینی ،فقال : لا تدع الصلاة متعمدا فان من ترکهامتعمدا فقد برئت منه ملة الاسلام
پیامبر (ص ) :من ترک الصلاة متعمدا کتب اسمه علی باب النار ممن یدخلها
هر کس عمدا نمازش را ترک کند، بر درب جهنم نامش ازدوزخیان نوشته می شود.
( کنز العمال ، ج 7، حدیث 19090 )پیامبر (ص ) :من ترک صلوة لا یرجو ثوابها و لایخاف عقابها فلا ابالی ایموت یهودیا ونصرانیا او مجوسیا